
Het belang van duurzaamheid binnen de beautywereld is groter dan je denkt. Consumenten worden zich steeds meer bewust van hun milieu voetafdruk op aarde en zoeken manieren om deze te verkleinen. Dit doen ze door hun dagelijkse routines milieuvriendelijker te maken. In de beauty-industrie speelt dit een grote rol op het gebied van verpakkingen. Hoe merken hun producten verpakken betrekt actief de consumenten bij het aanpassen van een groene schoonheidsroutine. Hoe merken en verpakkingen bijdragen aan een groene schoonheidsroutine vertellen we je in deze blog.
Samenspel van duurzaamheid en schoonheid
Vragen als ‘’hoe merken en verpakkingen bijdragen aan een groene schoonheidsroutine’’ worden tegenwoordig steeds relevanter. Je zou denken dat een schoonheidsroutine begint bij het aanbrengen van make up. Echter begint deze routine bij het kiezen van de producten. Consumenten worden tegenwoordig steeds meer beïnvloed om duurzame keuzes te maken. Deze keuzes zijn niet alleen in hun producten maar ook in hun verpakkingen. Dit geeft dus sterk aan dat duurzaamheid en schoonheid samen gepaard gaan.
Hoe merken en verpakkingen bijdragen aan een groene schoonheidsroutine
Middels ethiek en duurzaamheid hebben merken de macht om verandering te stimuleren. Zij kunnen namelijk een voorbeeld stellen aan consumenten en concurrenten door middel van verantwoorde praktijken. Dit komt tot stand door het kiezen van milieuvriendelijke opties in de productie en verpakking van hun assortiment. Deze inzet van duurzaamheid is breed. Het kan namelijk variëren van het minimaliseren van verpakkingsafval tot het besparen van energie. Ook het transparant communiceren over de oorsprong van producten helpt een merk om te positioneren in de groene beweging binnen de schoonheidsindustrie.
Primaire packaging
Primaire packaging betekent het verpakkingsmateriaal van de schoonheidsproducten. Het is vaak een aspect wat niet genoeg onderbelicht wordt. Het is namelijk wel van grote invloed op het milieu. Door het kiezen voor duurzame primaire packaging wordt de keuze gemaakt om een levenscyclus van een product te respecteren. Bovendien zorgt het ook voor minimalisering van vervuiling op onze planeet. Lees meer over duurzame primaire packaging om deze stap toe te voegen aan je dagelijkse schoonheidsroutine. Vervuiling minimaliseren doen we ten slotte samen!
Bewustwording bij consumenten
Consumenten hebben de macht om de beauty industrie meer duurzaam te maken. Door het maken van bewuste keuzes en de voorkeur te geven aan duurzame merken wordt de industrie gedwongen te veranderen. Het creëren van een groene schoonheidsroutine begint met het erkennen van het soort aankoop.
Community in de beautywereld
Het bevorderen van andere consumenten tot overgaan van duurzame aankopen kan door middel van het creëren van een community. In zo’n gemeenschap van duurzame beauty kunnen kennis, tips en ervaringen gedeeld worden. Zo kan er educatieve informatie gedeeld worden over duurzame handelingen binnen de beautywereld, het recyclen van verpakkingen en het optimaal gebruiken van schoonheidsproducten. Merken kunnen binnen deze community ook bijdragen middels het delen van informatieve content. Denk aan content over hoe hun producten en verpakkingen worden geproduceerd en recycled.
Een duurzaamheidsbekendheid in de beautywereld
Een duurzaamheidsbekendheid in de beautywereld is Lush. Lush verhoogt continue de normen voor het duurzaam handelen als bedrijf. Duurzaamheid is ook wel een van de kenmerken waar men Lush aan herkent. Zo zijn zij begonnen met het lanceren van hun ‘’naked’’ producten. Hierbij worden traditionele verpakkingen weggelaten. Voorbeelden hiervan zijn hun zeep en haarverzorging. Hierbij krijgen consumenten de mogelijkheid om kwaliteitsproducten te kopen zonder onnodige verpakkingen. Ook hanteert Lush recyclingsprogramma’s waarbij klanten worden beloond om lege verpakkingen terug te brengen naar de winkel. De beloning die hier tegenover staat zijn gratis producten. De toewijding van Lush gaat nog verder dan dat. Ze zijn namelijk actief betrokken bij verschillende milieu- en dierenwelzijnsinstituten.
Creëer een groene schoonheidsroutine
Het duurzaam maken van je schoonheidsroutine begint bij het maken van bewuste keuzes. Onderzoek de merken die je al in huis hebt en oriënteer of zij een duurzaam beleid hanteren. Kies het liefst merken die transparant communiceren over de oorsprong, ingrediënten, productieprocessen en verpakkingen. Bovendien kunnen multifunctionele beautyproducten niet alleen je schoonheidsroutine simpeler maken, maar ook een overvloed aan producten verminderen. Denk daarbij ook aan je consumptiepatronen. Hierbij bedoelen we dat je het best alleen kan kopen wat je nodig hebt en gebruikt tot het écht op is. Ondersteun ook merken die duurzaamheid bevorderen en probeer hier dan ook zelf actief aan deel te nemen, door bijvoorbeeld recyclen.
Hopelijk is het duidelijk hoe merken en verpakkingen bijdragen aan een groene schoonheidsroutine. Een duurzame wereld creëren doen we samen. Middels deze stappen toe te passen in je schoonheidsroutine komen we al een stapje dichterbij een schone aarde!
Meer blogs lezen? Lees dan Hydrotherapie voor een stralende huid?