Je houdt van mode en bent altijd stylish gekleed. Het is dan niet gek dat je overweegt om hier iets mee te doen. Hoe mooi zou het zijn als je hier een paar leuke items mee kunt verdienen? Echter, wil tegenwoordig iedere fashionista wel een mode influencer worden. Dus, hoe pak je dat aan?
Waarom is het interessant om een mode influencer te worden?
Voor starters, als je gepassioneerd bent over mode, dan is het worden van een influencer in de mode-industrie een geweldige manier om een leven te leiden. Een leven waarin je doet wat je leuk vindt. Je kunt je kennis en liefde voor mode omzetten in een financiële win. Door content te maken over je interesses kun je invloed opbouwen binnen de niche, wat weer leidt tot sponsorkansen van relevante merken.
Hoewel je misschien niet meteen op Kardashian-niveau miljoenen per post verdient, kun je toch behoorlijk goed verdienen als influencer. Volgens een enquête van Instagram influencers, verdient de gemiddelde influencer bijna €3.000 per maand met hun Instagram-account. Micro-influencers op Instagram kunnen bijvoorbeeld €100-€500 per post verdienen, terwijl iemand met hetzelfde aantal volgers op YouTube tot €1.000 per video kan verdienen.
Niet iedereen is gemaakt voor een 9-tot-5-baan. Als fashion influencer heb je de vrijheid om je eigen schema te bepalen. Of je het nu fulltime doet of als een bijbaantje naast je reguliere werk, de keuze is aan jou. Je kunt zelfs foto's maken van de outfits die je dagelijks draagt naar je werk en deze omzetten in content.
Een mode influencer worden, hoe doe je dat?
Stap 1: Vind een niche die bij je past
Social media heeft al een overvloed aan mode influencers. Vergelijk het met het opstarten van een beauty bedrijf. Om de beste kans van slagen te hebben moet je jezelf kunnen onderscheiden van de crowd. Dit doe je door een specifieke niche te kiezen. Wil je je richten op luxe mode? Of misschien ben je meer geïnteresseerd in tweedehands finds? Het hebben van een duidelijk idee van je niche helpt je op te vallen en een publiek aan te trekken dat geïnteresseerd is in de modecontent die je maakt.
Stap 2: Definieer je persoonlijke stijl
Als mode influencer moet je jezelf positioneren als een expert of autoriteitsfiguur in de modewereld. Dit doe je door je persoonlijke stijl te laten zien. Het gaat er niet alleen om de laatste trends te dragen, maar om een unieke stijl te hebben die je persoonlijkheid weerspiegelt.
Stap 3: Kies een platform
Je keuze van platform speelt een belangrijke rol in het soort publiek dat je aantrekt en hoeveel geld je kunt verdienen. Elk platform biedt verschillende mogelijkheden en trekt een ander publiek aan. Het is daarom belangrijk om te weten welk platform het beste bij jouw content en doelgroep past.
- Tiktok: Dit platform is ideaal voor een jonger publiek en korte video's. TikTok staat bekend om zijn creatieve en snelle video's die vaak viraal gaan. Je kunt hier ook livestreamen, wat zorgt voor directe interactie met je volgers.
- Instagram: Instagram is geweldig voor visuele content zoals foto's en video's. Het platform biedt ook mogelijkheden voor livestreams en Stories, wat een leuke manier is om je dagelijkse leven te delen. Instagram Reels, korte video's vergelijkbaar met TikToks, zijn ook een hit en kunnen je bereik enorm vergroten.
- Youtube: Voor diepgaande videotutorials en langere content is YouTube de beste keuze. Hier kun je uitgebreide modehauls, stylingtips en vlogs delen. YouTube biedt ook livestreammogelijkheden voor directe interactie met je volgers.
Stap 4: Maak geweldige content
Een van de belangrijkste stappen naar het worden van een mode influencer is het maken van geweldige content. De kwaliteit van je content is de reden waarom mensen je gaan volgen. Zorg ervoor dat je volgers waarde halen uit je posts. Het maakt niet uit of het nu gaat om stylingtips voor verschillende gelegenheden, mode-inspiratie of reviews van de nieuwste trends.
Stap 5: Laat je accounts groeien
Om een influencer te worden, heb je een significant aantal volgers nodig. Post op de juiste tijden, gebruik populaire hashtags, volg en interacteer met andere mode influencers, en organiseer wedstrijden en giveaways om meer volgers aan te trekken.
Stap 6: Maak een mode influencer media kit
Een influencer media kit is als je cv als influencer. Het bevat informatie over wie je bent, hoeveel volgers je hebt, je demografische gegevens, en wat je kunt bieden aan merken. Dit is belangrijk voor het aantrekken van merkpartnerschappen. Gebruik platforms zoals Canva om een visueel aantrekkelijke media kit te maken.
Stap 7: Zoek naar samenwerkingsmogelijkheden
Als je net begint, kan het zijn dat merken je nog niet opmerken. Wees niet bang om zelf de eerste stap te zetten. Creëer content met merken die je leuk vindt en stuur ze een bericht om te vragen naar samenwerkingsmogelijkheden. Je kunt ook lid worden van een influencer marketplace of netwerk zoals creator.co of influence.co om gematcht te worden met merken die op zoek zijn naar influencers.
Livestreamen als mode influencer
High fashion en technologie zijn niet per se twee dingen die je direct met elkaar zou associëren, toch? Als je aan high fashion denkt, denk je waarschijnlijk aan haute couture, de catwalk in Parijs of modellen die rondparaderen in onmogelijk mooie kledingstukken. Maar pas op, want tijden veranderen. High fashion stapt de eenentwintigste eeuw binnen en doet dat niet bepaald stilletjes. Zelfs de meest exclusieve merken beseffen dat technologie niet langer alleen voor Silicon Valley is. Het heeft zijn plek gevonden in de ateliers en showrooms en dat is logischer dan je misschien denkt.
Mode is kunst en vakmanschap, en draait om design en visie. Aan de andere kant heb je harde data, nullen en enen, wiskundige precisie. Technologie stroomlijnt echter ook de zaken achter de schermen en niet per se alleen de dingen die je ziet. Voorraadbeheer, productieketens en klantgegevens: alles krijgt een digitale make-over. Dit betekent dat merken efficiënter kunnen werken, een betere service kunnen bieden en zelfs gepersonaliseerde ervaringen voor hun klanten kunnen creëren. Koppel iets met de juiste technologie en het wordt een powerkoppel. En wat dacht je van livestreaming?
De kracht van livestreaming
Haute couture was ooit een exclusieve club achter fluwelen gordijnen. Je had connecties nodig en vaak ook veel geld. Om op de eerste rij van een modeshow te zitten en van een glaasje champagne te nippen, omringd door de ‘crème de la crème’ van de modewereld. Het betekende dat je er echt toe deed. Maar nu, dankzij livestreaming, heeft iedereen met een internetverbinding een virtueel kaartje voor de meest spraakmakende shows. Plots is het mogelijk om high fashion in een handomdraai mainstream te maken. Grappig, toch?
In andere sectoren is livestreaming misschien een manier om mensen geïnteresseerd te krijgen in het product vanwege de technologie zelf. In de modewereld is het echter andersom; we kijken naar de kleding en de ontwerpen, en livestreaming maakt het gewoon sneller mogelijk. Het is zelfs overgeslagen naar andere sectoren. Denk bijvoorbeeld aan livestreaming van vergaderingen; je wilt je kleden voor die gelegenheid, want mensen die er beter uitzien, hebben vaak een streepje voor. Het zit in ons onderbewustzijn. Op dezelfde manier moeten operators van livecasino's in de online casino-industrie ervoor zorgen dat dealers geweldige outfits dragen om gebruikers naar het spel te lokken en over het algemeen een betere indruk achter te laten.
Denk eens aan grote prijsuitreikingen, waar beroemdheden over de rode loper paraderen in adembenemende outfits. Vroeger moesten we wachten op tijdschriftartikelen of nieuwsclips om een glimp van hen te kunnen opvangen, wat weken kon duren. Nu is het live, gewoon in onze woonkamer. We zien een jurk die we geweldig vinden en boem, binnen enkele uren produceren fast fashion-merken vergelijkbare stijlen voor een fractie van de prijs.
Streaming verlaagt ook de kosten. Merken organiseren nu hun eigen livemodeshows en gunnen ons bij hun nieuwste collecties een kijkje achter de schermen. Het is een manier om direct met ons in contact te komen, en om enthousiasme en verwachting voor hun ontwerpen te creëren. Bovendien is het een kans voor kleinere, onafhankelijke ontwerpers om hun werk te laten zien en een wereldwijd publiek te bereiken, maar dan zonder een enorm marketingbudget nodig te hebben.
Digitale mode als nieuwe vorm van zelfexpressie
Met nieuwe beloftes vanuit de techindustrie over hoe we in virtuele omgevingen zullen leven (ook al heeft Facebook's metaverse die beloftes niet waargemaakt), richten ontwerpers zich steeds meer op virtuele kleding, accessoires en zelfs complete outfits die alleen in de digitale wereld bestaan. Natuurlijk kun je deze outfits niet fysiek dragen, maar wat maakt het uit? In de virtuele wereld kun je, zonder je huis te verlaten, pronken met een unieke jurk of met sneakers met een beperkte oplage. Het is een manier om je stijl te uiten, te experimenteren met verschillende looks en zelfs je favoriete ontwerpers te steunen. Dit alles zonder bij te dragen aan de verspilling die met traditionele mode gepaard gaat.
Ik weet wat je denkt: “Het is geen echte kleding!” En je hebt gelijk, dat is het niet. Dit maakt het echter niet minder waardevol. De manier waarop we ons online uiten, wordt net zo belangrijk als hoe we dat offline doen. Dit alles is nog vrij nieuw, maar groeit wel snel. Merken werken samen met videogamebedrijven om virtuele outfits voor avatars te creëren. Er zijn zelfs platforms waar je digitale kleding als verzamelobjecten kunt kopen, verkopen en ruilen. Dus ja, mode wordt zeker digitaal en technologie beïnvloedt de hele industrie op talloze manieren.
Daar heb je het – zeven essentiële stappen om een mode influencer te worden. Het opbouwen van je invloed is geen gemakkelijke taak, maar met hard werken kun je het uiteindelijk omzetten in een lucratieve carrière. Zelfs als je het alleen als een bijbaantje wilt doen, is het worden van een mode influencer een uitstekende manier om een beetje extra inkomen te verdienen. Gebruik de tips en ideeën die we hierboven hebben gedeeld om de rangen van toonaangevende mode influencers te betreden.