![elias rumelis](https://beautyweb.nl/wp-content/uploads/2022/10/pexels-moose-photos-1036623-1024x684.jpg)
Iedereen lijkt tegenwoordig bezig te zijn met gezond eten en leven. Heb je een keertje te veel gegeten? Dan moet je bijna meteen gaan sporten, want anders ben je niet meer die fitgirl. Onze hele maatschappij is ermee bezig en wordt erdoor ingenomen. Nu is er weer een nieuwe trend, die steeds populairder wordt: clean label eten. In dit blog leggen we je er alles over uit.
Wat is het?
Clean label eten, wat er ook wel clean labelling noemen speelt een steeds grotere rol in de productontwikkeling, maar ook in de etikettering en in de marketing van de voedingsmiddelen. Er wordt met deze trend ingespeeld op de behoefte van de consument om producten te eten zonder al te veel toevoegingen. Er wordt vaak ook zo gegeten om af te vallen. Eigenlijk kun je het zien als eten dat helemaal terug gaat naar de basis. Een echt duidelijke definitie is er (nog) niet, je moet het meer zien als een overkoepelende term. Voorbeelden waar je aan kan denken als het gaat over clean labelling zijn geen E-nummers, natuurlijke ingrediënten, niet bewerkt en geen kunstmatige toevoegingen.
Additieven
Toch krijgen producten niet zomaar een clean label. Fabrikanten gebruiken vaak een alternatief voor additieven. Dit zijn stoffen die bewust zijn toegevoegd aan voedingsmiddelen om de eigenschappen te verbeteren. Het alternatief heeft vaak dezelfde werking als het additief, maar wordt dan niet als E-nummer op de verpakking geschreven. Toch is dit niet helemaal eerlijk, want volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit vallen dit soort alternatieven net zo goed onder de additieven. Verwarrend, right? Dat komt omdat er in feite bij dit soort alternatieven stoffen eenzelfde werkzame stof wordt toegevoegd dan het oorspronkelijke ingrediënt, waardoor het wel een alternatief is, maar hetzelfde doet. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bepaalt wel altijd of een product uiteindelijk een clean label krijgt of niet.
Meedoen
Wil je ook meedoen aan de trend clean labelling? Dan kun je de verpakkingen in de supermarkt vaak herkennen aan de rustige vormgeving en op het etiket zijn geen E-nummers te vinden. Clean labelling is dus een nieuwe trend, maar of die helemaal clean is mag je zelf beoordelen. Je kan er ook voor kiezen om wel mee te doen, maar op een andere manier. Kook eens wat vaker vers en maak alles helemaal zelf. Dan weet je zeker dat je onbewerkt voedsel aan het eten bent. Na een tijdje merk je dat je niet alleen lekkerder eet, maar dat je waarschijnlijk ook nog een beetje afvalt. Dat is altijd mooi meegenomen, toch? Tijd om te gaan shoppen en mooie merken in te slaan zoals bijvoorbeeld Elias Rumelis en Ted Baker. Probeer de trend eens een tijdje en zie zo of het iets voor jou is. Je doet in ieder geval met deze trend wel helemaal mee aan de gezonde maatschappij van tegenwoordig.