Magnesium

23/01/2019
19

Zoals bekend zorgt magnesium bij turners voor extra grip. Maar dit is niet de enige functie van dit mineraal. In ons lichaam doet het met nog tal van andere dingen. Zo ondersteunt het in de hersenen de cognitieve functies, zoals het geheugen en het concentratievermogen. In het zenuwstelsel werkt het ontspannend, waardoor magnesium een gezonde nachtrust bevordert. In de spieren voorkomt het kramp en spasmen. Bovendien helpt magnesium de bloeddruk verlagen.

Magnesiumgehalte gedaald

Veel mensen krijgen te weinig magnesium binnen. In de afgelopen zestig jaar is het magnesiumgehalte in groenten en fruit fors gedaald. Bovendien bevat het westerse dieet meer geraffineerde granen en bewerkte voedingsmiddelen die weinig tot geen magnesium (meer) bevatten. Ook chronische stress en medicijngebruik (maagzuurremmers) kunnen leiden tot een magnesiumtekort.

Kampioen magnesium

Hoe kun je je lichaam voorzien van voldoende magnesium? Goede voedingsbronnen van magnesium zijn noten, pinda’s, zaden, bonen, cacao, bananen, (donker)groene bladgroenten en... avocado. Dit laatste is goed nieuws, want de avocado lijkt in korte tijd een populair bestanddeel te zijn geworden van het Nederlandse voedingspatroon. Ook granen, zoals gierst en tarwe, leveren magnesium. Kampioen magnesium is echter de amandel: 100 gram amandelen levert 270 mg magnesium. Mensen die symptomen van een tekort vertonen, kunnen ook een magnesiumsupplement nemen. Het beste wordt magnesium opgenomen als dit gebonden is aan een zogenaamd organisch ion. Hiertoe behoren bijvoorbeeld magnesiumcitraat, -tauraat, -gluconaat, -glycinaat en -malaat. Lees het etiket dus goed als je een supplement koopt.

Ontdek alle beauty tips en trends

Recent

4x tips om er binnen een handomdraai verzorgd uit te zien

Wat te doen tegen zonneallergie?

Een gezonde tong is een gezonde mond

Meer tevreden zijn met je eigen lichaam

© Beautyweb - 2022
Made with
Web Wings